Gluten-, laktose- og fedtfri kage

3/21/2013

Gluten-, laktose- og fedtfri kage

Jojo, den er god nok! Sukker er der dog i, da det ikke er af sundhedshensyn, at denne kage i går blev til herhjemme i køkkenet. Årsagen var såmænd, at jeg i dag skulle have været i mødregruppe, og jeg skulle have kage med. I min mødregruppe er der en, der ikke kan tåle mælk og hvede, og min søster, som kommer senere i dag, kan ikke tåle gluten, så jeg tænkte; så kan jeg ligeså godt få bagt en kage, der ikke indeholder nogle af delene, for så kan alle få kage:) Helbreddet ville dog, at jeg måtte blive hjemme fra mødregruppe, så nu får min søster en masse kage senere. 

Inspirationen og udgangspunktet for den opskrift jeg nu bringer, er den her kage hos Sarahs Kager. Hendes kage "saftig abrikoskage" har jeg bagt en gang før med succes. Den var dog en tand for syrlig til min kagesmag, da der skal citron i (hvilket jeg normalt godt kan lide, men ikke lige var fan af her), men ideen med abrikoserne var god. Jeg har derfor videreudviklet opskriften til at blive en chokoladekage og derudover også tilføjet en lækker creme i midten... Mmmmh! Den smager godt, og man tænker på intet tidspunkt at der mangler noget, fordi der ikke er tilsat klassiske kageingredienser som mælk, mel og smør. Men det er en heftig sag; nærmest konfektagtig i sin konsistens, så stykkerne skal ikke være alt for store. Hvis man ikke vil tilsætte sukker, kan man sikkert godt erstatte sukkeret med sukrin, stevia eller hvad man nu plejer at bruge som erstatning. Man kan også sagtens spise kagen uden cremen i midten, men den giver altså lige den sidste luksus:)


Sæt ovnen på 160 g. varmluft og find en form frem på ca. 20-25 x 30-35. 

Kagen:

175 g tørrede abrikoser
50 g rosiner
2 dl vand
1 stang vanille
6 æggeblommer
4 store spsk kakao
6 æggehvider
125 g muscovadosukker (brun farin/puddersukker kan også bruges, men det andet smager mere aromatisk)
50 g almindelig sukker
125 g. hasselnødder (eller din yndlingsnød)


Læg abrikoser, rosiner og vand i en gryde. Skrab vanillen ud og tilsæt sammen med stangen. Kog i ca. 20 minutter indtil al væsken er optaget. Tag af varmen, blend det hele (også vanillestangen - den smager også:)) til en ensartet pure og sæt til side. 

Pisk æggeblommerne med de to slags sukker til det er cremet og luftigt. Tilsæt kakaopulveret og pisk sammen (forsigtigt til det er optaget, så der ikke står en stor, brun sky op i hovedet på dig; taler af erfaring her).

Pisk æggehviderne stive.

Put hasselnødderne i en minihakker og blend til det er helt fint.

Tilsæt nødde-melet til ægge/sukker-massen og vend i, tilsæt derefter den letafkølede abrikos/rosin-pure og vend sammen. Vend tilsidst æggehviderne i.

Læg bagepapir i din form og hæld dejen overi og smæk i ovnen - den skal have ca. 50 minutter, men hold lidt øje undervejs. Den skal føles fast over den hele, vi du prøver at trykke en gaffel ned mod. Lad kagen køle af.

Cremen:

En stor meget moden avocado (ret vigtigt, da den skal kunne piskes blød), alternativt 100 g. smør (tilsættes dette er kagen selvsagt ikke laktosefri, men man kan bruge laktosefri plantemargarine, som fås i større supermarkeder og helser) 
100 g. flormelis
50 g. smeltet mørk chokolade (husk at tjekke for gluten og laktose hvis det er vigtigt at den er gluten- og laktosefri)
2 spsk kakao
1 stor spsk peanutbutter

Pisk avocadoen med flormelisen til det er helt ensartet og luftigt. Hvis avocadoen er lidt hård så blend den evt. først. Tilsæt dernæst den smeltede chokolade under piskning og til slut kakao (husk den brune sky - forsigtig!) og peanutbutter.

Skær den afkølede kage igennem og smør cremen ud på den nederste del. Læg låg på og sæt på køl til servering.

Skær ud i tern på ca. 5x5 cm ved servering 

Da kagen ikke indeholder mel og mælk kan den holde sig ret længe uden at blive tør og kedelig. Opbevar den på køl.


Etiketter: ,

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start