Godt nytår - og lidt om julen der gik :)

1/02/2013

Godt nytår - og lidt om julen der gik :)

Bloggen har lige holdt lidt ferie - vi har nemlig "trukket stikket ud" og tilbragt ni dejlige dage på juleferie hos mormor og morfar. Nu er det så på tide at komme op i gear igen efter en alt for kort ferie. Ældsten starter lige på og hårdt med første dag som børnehavebarn. Det er godt nok kun et ryk fra én stue til en anden, da det er en integreret institution, men lidt har vel også ret. Selv starter jeg med en eksamensaflevering her den 2. januar. Den har hængt som en tung sky over hovedet på mig hele ferien. Dette er min 6. vinter på uni, og hver eneste gang har jeg undret mig over, at der er eksamensafleveringer første hverdag efter nytår. Indrømmet - jeg er en deadline-person, når det kommer til sådan noget; Jeg arbejder bedst under pres. Så hvorfor ikke bare lade os aflevere d. 23. december og så kan vi nyde vores ferie? "jamen du kan jo bare have lavet den færdig der"... Ja?.. nej vel?

Nå, men nu er opgaven afleveret og jeg kan sige velkommen til år 2013 med lidt mindre vægt på mine skuldre. Opgaven skal forsvares mundtligt d. 16., og derefter har jeg fri helt indtil starten af efteråret, hvor det sidste slag skal kæmpes med Københavns Universitet: Specialet. Det betyder at 2013 nok er mit sidste år som studerende. Jeg regner med at aflevere speciale i starten af 2014. Jeg har virkelig nydt og nyder, at have fået mine børn nu, mens jeg læser. Jo, engang imellem er ens hoved grød, fordi man ikke får sovet som man burde, og man kan ikke bare sætte sig og læse til sin undervisning, når man føler for det. Det er et større logistisk puslespil at få eksamenslæsning til at gå op med bleskift, amning, putning, sygdom osv. Men op det går det - og når det så er sagt, så er det også det eneste, der kræver planlægning, for derudover har jeg oceaner af tid med de to rødder. Det er jeg meget taknemmelig for; at kunne aflevere sent og hente tidligt, at det ikke er noget problem at blive hjemme fra vuggestue (nu børnehave) hvis man er syg eller bare har brug for en hyggedag osv. Dét er dejligt, og det vil jeg ikke bytte for noget. Men nu tager vi hul på det sidste år, hvor det foregår sådan - jeg regner selvfølgelig med at blive headhuntet direkte til et job, når jeg har afleveret mit speciale (alle ved at arbejdsmarkedet skriger på cand.mag.'ere), og så er det bare slut prut med al det sjove. 

Så det er om at nyde det - sådan et år kan gå alt for hurtigt. 2012 gik i hvert fald drønende stærkt - en lille tyk baby ved min side er beviset; sidste jul havde vi lige været til nakkefoldsscanning og nu er han knap et halvt år gammel, og jeg synes lige at vi fik den ældste (som snart fylder tre). 

Julen blev fejret på ganske traditionel vis (på nær to syge børn, men har en fornemmelse af, at det vist også er en tradition i børnefamilier) og der blev givet og modtaget en masse dejlige gaver. Jeg ville egentlig gerne have lavet flere gaver selv, men denne her jul var min lille niece mit eneste offer: Hun fik en sweater og den hæklede dukke med matchende sweater samt et bundt cupcakes- hun havde ønsket sig ting til sit legekøkken. Jeg er efterhånden så ferm til cupcake-hækling, at jeg ikke længere følger opskrift, men blot hækler derudaf og gør dem højere/lavere/breddere/smallere alt efter hvad jeg synes. Sweateren er strikket med inspiration fra denne her opskrift fra Pickles. Det er dog kun mønsteret jeg har brugt, og så regnet lidt om, for jeg havde købt garnet, inden jeg fandt en opskrift til det, så min sweater er strikket på tykkere pinde. Jeg måtte bare have det der karryfarvede alpacagarn, og min lille niece ser så halvfjerdser-fin ud i den :)




Etiketter: , , , ,

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start