Livretter: Boller i karry

11/25/2012

Livretter: Boller i karry

I min  "Den store kogebog" fra Politikens forlag, skriver forfatteren om retten "boller i karry", at det for de fleste er en rigtig "haderet", men at det kan blive en fin ret, hvis man gør sig lidt umage. At det skulle være en haderet, må jeg dog forholde mig skeptisk overfor- tværtimod er det for rigtig mange, især børn, jeg kender, en livret- Jeg elskede det i hvert fald som barn, og herhjemme er det også en af de erklærede livretter hos den 2,5-årige. Jeg må dog også indrømme, at det først er efter, at der er kommet børn ind i billedet, at jeg rigtig er begyndt at lave retten. Jeg tror det kunne tælles på en hånd, hvor mange gange, jeg havde lavet den, før ældsten blev født. Nu får vi det gerne et par gange om måneden. Indrømmet: Det er ikke en stor kulinarisk oplevelse, og hver gang jeg laver retten står jeg også og tænker, at det egentlig er mærkeligt at kyle kogt, farseret kød ned i en mild karrysovs og så overhovedet begynde at overveje at spise det. MEN - igen, ældsten elsker det, og jeg må indrømme at jeg faktisk også godt kan lide det. Yderligere bonus til børnefamilier er, at det kun tager 30 minutter at lave, og det er nemt at fryse ned/lave til næste dag; og dét kan vi sgu' li'!

Der er mange måder at lave retten på - nogen kører med en opbagt sauce, andre med en jævnet. Nogen vælger rent svinekød, andre svine/kalv - ja, jeg har sågar hørt om folk, der blot køber en medister og presser farsen ud i passende bolle-størrelse, andre igen køber suppekødboller og putter i. Jeg bruger svin/kalv, synes rent svin bliver for blegt. Fedtprocenten er ikke så vigtig. Da det jo er en børneret, i hvert fald her hos os, så er det vigtigt ikke at vælge en for stærk karry. Faktisk skal den kun lige smage mildt af karry. Det vigtigste er sådan set den flotte farve - så hvis du har en bleg karry, så kyl lidt gurkemeje i. Det gør den lidt mere appetitlig at se på (igen, vi har med kogte svineboller at gøre- alt for appetitligheden her - selvom det smager godt, er det ikke en vinderret når det kommer til udseende). Jeg tilsætter æbler i både fars og sauce; Æbler og svin er rigtig gode venner og det komplimenterer karryen rigtig godt og passer lige ind i små, søde børnemunde.

Boller i Karry

en pakke hakket svin/kalv (om det er en 400 eller en 500 g pakke bekommer sig ikke så nøje ligesom fedtprocenten er lidt underordnet)
1 æg
2 dl mælk
1 dl mel
3 løg
2 æbler
2 spsk karry
1 spsk olie
salt og peber
Jævner
evt. 1 dl fløde
evt. gurkemeje

ris

Sæt en stor gryde over med vand tilsat en tsk. salt (fyld ca. halvdelen af gryden med vand).
Sæt risene over

Hak løgene fint og riv æblerne. Læg halvdelen af løgene og æblerne til side til saucen. Rør en fars af kød, æg, mælk, løg, æbler, mel, 1 spsk. karry, 1. tsk salt og lidt peber. Form kødbollerne i hånden med en spiseske og læg dem i gryden, når vandet koger. Lad dem koge under låg, til de flyder op til overfladen. Tag dem af varmen og hæld dem i et dørslag og opsaml kogevandet i en skål under. Sæt gryden tilbage på komfuret. Varm olien op og tilsæt 1 spsk karry samt resten af løgene. Steg dem klare og tilsæt dernæst kogevandet og resten af æblerne. Tilsæt fløde (alternativt lidt mælk), hvis du har og jævn saucen til den har en passende tykkelse og smag den til med salt og peber - tilsæt evt. gurkemeje for festlighedens skyld. Læg nu kødbollerne i og lad den hele småkoge sammen i ca. 10 minutter. Server med ris :)

Af den her portion bliver der ca. 15 kødboller. Man kan også tilsætte revet pastinak til saucen - også et hit! :)

Etiketter: ,

1 kommentarer:

Klokken 11/26/2012 , Blogger Gitte Hjort sagde ...

Uhmmm jeg elsker boller i karry men har aldrig turdet kaste mig i krig med det (pga sovsen)... Men vil da prøve en dag...

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start