Nu uden kød... nogle gange i hvert fald: Falafelopskrift

8/31/2013

Nu uden kød... nogle gange i hvert fald: Falafelopskrift

I erkendelse af at vi bruger ALT for mange penge på mad, så har min mand og jeg besluttet, at vi er nødt til at skære ned på kødudgiften. Lidt "forhistorie"; Jeg kan rigtig godt lide at lave og handle mad - jeg kunne købe mig fattig i Irma, Torvehallerne og alle de andre delikatessefristelser, der ligger her i København. Derudover har jeg en mand der, indtil en uges tid siden, synes jeg, ret klart har givet udtryk for, at man ikke kan spise aftensmad, uden det indeholder kød. Her er vi nok lidt uenige om, hvor udtalt den holdning har været, men i hvert fald; jeg er den der kokkererer herhjemme, og derfor har det været vigtigt for mig, at min husbond har været med på "planen", hvis der skulle spises mindre kød. Og nu skete der så det (som der altid gør omkring lønudbetaling; enten er man jubellykkelig eller også dybt deprimeret), at min kære selv foreslog det, da vi fik et kig på finanserne i sidste uge. Han var helt oppe på den store klinge og foreslog tre kødfrie dage om ugen. Jeg vil dog ikke sætte mig fast på tre faste dage,men snarere glædes over, at jeg nu har lidt friere hænder til, at lave noget lidt billigere, når det passer ind.

En af de ting som vi dog har spist på trods af udtalt kødglæde er falafel. Vi bor på Nørrebro, hvilket vel egentlig er falafelens højborg her i Danmark, og man kan bestemt få masser af god falafel i diverse butikker - tror der ligger omkring 20 kebabshops fra Nørrebro Station og frem til søerne, så det er muligt at få stillet sulten. Men det er jo så ofte med en del dressing og nas til følge. Så derfor kan jeg godt lide at lave dem selv, når det er til aftensmad herhjemme. Jeg har lavet dem mange gange og efterhånden har jeg fået afpudset min opskrift så den nu virker til perfektion; jeg har faktisk også tilpasset den, så den måske mere minder om en kikærtefrikadeller. Problemet med falafel er nemlig ofte, at de smuldrer, når de bliver stegt - but not these ones! Der er nemlig æg i (skidesmart!).

Man kan vælge at bruge tørrede kikærter, men så skal de ligge i blød noget tid forinden. Jeg bruger dem på dåse - det virker upåklageligt når de alligevel skal blendes og tilsættes en masse krydderi og steges.



Vaskavullas falafel:


2 dåser kikærter

2 løg

3 fed hvidløg
1 bundt persille
2 æg
1 spsk salt
1 teske peber


Blend disse ingredienser sammen til det bliver sådan nogenlunde jævnt (løg og hvidløg skal nok lige hakkes i grove stykker først alt efter hvor sej en blender man har - jeg har som bekendt en Bamix, og den æder det meste). 

Tag derefter 1,5 dl mel og bland med 1 tsk bagepulver. Rør i kikærtemosen. 

Varm ca. 2 dl olie på en pande og sæt 'farsen' på med en teske:) placer med samme afstand som frikadeller eller sådan- de hæver...det skal friturestege lidt så det ser lidt voldsomt ud med olien. 

De skal have ca. 3 min på første side og omkring 2 min på anden side - man kan også vende dem så de bliver trekantede; de skal have en 5-7 min. i alt. 

Og så er de faktisk færdige :)

Det bliver en stor portion, så der er også til fryseren: Varm dem op fra frost i en 200 g varm ovn i sådan en 7-8 min så er de sprøde og gode:) De her er børnevenlige og som sagt lidt fordanskede- man kan også tilsætte spidskommen og chili; førstnævnte giver en mere autentisk falafel smag, men behager ikke undertegnede... Her serveres de med pitabrød og med cremefraichedressing; cremefraiche tilsættes et ordentligt bundt hakket purløg og salt og peber. Samt hvad man nu kan lide at putte i  pita; majs, tomat, agurk, salat, oliven, peberfrugt, avocado osv. osv.

Etiketter: , ,

1 kommentarer:

Klokken 9/02/2013 , Blogger Mirjam sagde ...

Lyder lækkert - får helt lyst at prøve at lave falafler igen. Det er mange år siden jeg sidst forsøgte mig...

Kh. Mirjam

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start