Juleguf

12/19/2013

Juleguf

Tirsdag havde jeg den ældste hjemme til julehygge. Harald fylder 4 år (?!?!?!?!) om tre måneder, og han har virkelig nået en alder nu, hvor man kan "lave ting" sammen med ham. Han har altid været meget glad for at være med i køkkenet og spørger næsten altid, om han må være med til at lave aftensmad. Tirsdag var det dog ikke mad, men en masse guf, vi skulle lave. Vi havde sådan en hyggelig dag, og med to små hyæner, er det dejligt nogle gange at kunne koncentrere sig om en af gangen - vi kom i rigtig julestemning ham og jeg. Planen for dagen var, at vi skulle lave guf, vi skulle lave julegaver og vi skulle lave gaver til pædagogerne i Haralds børnehave. 

Harald ville meget gerne med på billedet af de brændte mandler, som vi startede med. Harald er ret vild med "brændende mandler", så de var gode at have som snack, mens vi arbejdede.
 Brændte mandler er meget nemt at lave. Jeg bruger 200 g mandler, 2 dl sukker og 1,5 dl vand. Det hele hældes på en pande, hvor det varmes op under omrøring. På et tidspunkt er alt vandet fordampet, og tilbage er en grå sukkermasse - her er det vigtigt at røre, for nu skal sukkeret smelte, og hvis man ikke rører konstant, risikerer man, at det brænder på. Når sukkeret er smeltet og mandlerne er blanke, hældes de over på et stykke bagepapir og skilles ad med et par gafler. Lad dem køle af og spis :)
 Og nej, han har ikke klemt sine fingre - han har bare neglelak på;) Den samme som mig selvfølgelig - en rigtig hyggedag:)
 Udover brændte mandler lavede vi også karameller. Meningen var, at vi både skulle have lavet lakridskarameller og guldkarameller, men den sidste portion karamel vi kogte til guldkaramellerne, fik for længe og blev stenhård. Den har jeg i stedet lavet "daim-rocks" af: Knust karamellen og blandet den med mælkechokolade, som jeg har sat i små toppe.

Lakridskaramellerne blev derimod gode:)

Jeg koger karamel af 5 dl piskefløde, korn fra en vanillestang (jeg lægger også stangen i og tager den op inden karamellen tykner helt), 120 g glukose (der kan også bruges sirup har jeg ladet mig fortælle), 450 g sukker og 50 g. smør. Det hele hældes sammen i en gryde og varmes op. Når det koger skrues der ned, så det stadig bobler men ikke koger over. Rør i det jævnligt. Det skal koge i ca. 30 minutter er min erfaring, men vær over den og hold øje. Jeg har ikke et sukkertermometer, men jeg har læst, at hvis man skal ramme det der "chewy" stadie, så er det ved 122 grader. Jeg laver mine på gefühl - den fühl var så ikke så god på det sidste bundt;) Men ellers er det gået godt. Karamellen er færdig, når den nærmest begynder at slippe siderne på gryden. Er du i tvivl så tag en teske med lidt karamel på og sæt i køleskabet og se, hvordan den reagerer, når den er kølet lidt af.

Lakridskaramellerne har jeg umiddelbart inden karamellen var færdig puttet to spsk rålakridspulver i massen sammen med 1 tsk flagesalt (ja, der står salt - men det skal være flagesalt, ikke fint salt eller groft salt eller sådan). Derefter hældes det over i en form på ca. 20x20 cm foret med bagepapir. Jeg dryssede yderligere et par spsk lakridspulver over, og satte det derefter i køleren, hvor det skal køle hel af. Det tager som minimum 1 time, men den kan uden problemer stå til dagen efter også. Derefter skæres karamellerne ud i ca. 1,5x1 cm stykker. Klip stykker af bagepapir og put karamellerne i. Ellers vil de klistre sammen :)

Til guldkaramellerne er det samme opskrift, men der skal de blot ikke lakridspulver i. Når man har skåret dem ud rulles de til kugler, der igen køler af, hvorefter de overtrækkes med mørk chokolade.

Andre karamelvarianter kan være med lidt chili i, kaffe, pebermynte osv. - kun fantasien sætter grænser der :)

Hvis man tænker, at de der daim-rocks kunne være spændende at lave, så skal man bare koge karamellen lidt længere, til den nærmest skøjter rundt på bunden og har samlet sig helt. Læg den afkølede karamel i en pose med et viskestykke ud over og knus den med en kødhammer og bland så med chokolade - og måske også hakkede skumfiduser? :)



I forhold til gaverne til Haralds pædagoger, så er det bare en flaske vin, et par karameller og et lille kort som tak for i år og for at ønske glædelig jul. Harald dikterede kortene til de fire voksne på hans stue, og de er blevet så søde, at jeg gerne vil dele dem - måske en ide, hvis I derude også plejer at give et "god jul"-kort til "jeres voksne" rundt omkring i institutionsverdenen. Jeg har blot skrevet, hvad Harald sagde, der skulle stå - husk at han kun er knap fire år, så det er altså de ting, der fylder, når man ikke er ældre, og noget af det er nærmest sort snak haha ;)

Etiketter:

2 kommentarer:

Klokken 12/19/2013 , Blogger Mette Elverdam sagde ...

FANTASKE KORT! Hold nu op han er god, gad vide om der er en digter gemt i ham :-) Glædelig jul til jer alle 4 :-)

 
Klokken 12/19/2013 , Blogger A + K = ♥ sagde ...

Hvor er billed 1 bare SÅ godt - og sikke søde kort, rigtig fin idé.

- Anne

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start