Et julehjem

12/06/2013

Et julehjem

I går fik jeg endelig pyntet "rigtigt" op - fik lavet adventskransen (for sent, jaja) og fundet lidt frem. Jeg er mest til det lidt afdæmpede julede, og det er ikke fordi jeg ikke kan lide jul - tværtimod elsker jeg jul; synes det er så hyggeligt og alt hvad der hører med af bagning, familiesamvær, gavejagt osv., synes jeg er skønt og lige i min ånd. Men derfor skal mit hjem stadig ikke invaderes af vat og nisser i en måned. Sådan er det bare... Så nogle simple ting og lidt ungerne har lavet, og så det allervigtigste; levende lys. Faktisk behøver man jo slet ikke at pynte op, hvis bare man har et par fyrfadslys stående. Jeg synes altså at den her årstid - storm og slud osv. til trods - er hyggelig med dens tidlige mørke (og ja, om halvanden måneds tid så tænker jeg "hvorfor skrev jeg det? Det er jo noget lodret pis - giv mig en tur til syden, NU!"). Så her kommer der lidt billeder af jul i vores hjem... Det er faktisk billeder af alt der er, mere er der ikke - udover en million levende lys altså.

Juletræer klippet i birkebark og hængt op med maskingtape (fokuser venligst på træerne og ikke på snavset Nørrebro-rude). Vi har også træerne med på julemarked på søndag i Multisalen ved Nørrebrohalen 12-17.
 Disse stjerner i pilebark fandt jeg på julemarkedet på Kragerup Gods i november - det er da en vildt god ide, hvis man altså lige har adgang til pil. Dertil et par flettede julestjerner med neon - frit efter Frk. Hansens gode ide.

 Den lille by her fandt jeg i en genbrug for en måneds tid siden - tror egentlig at det er legetøj, men jeg synes at den er så hyggelig og meget julet med den lille kirke og træerne. Tror at det bliver sådan noget pynt, der kommer op igen år efter år, for drengene er helt vilde med det, og står gerne og kigger på det læææænge, så mon ikke det er kommet i "mit barndomshjems julepynt"-kategorien allerede?
 Hæklede kugler med perler - de har faktisk hængt her siden sidste år, for egentlig er farver jo ikke specielt julede, men nu hvor de hænger her i december, så må det være julekugler.
 Adventskransen er også simpel; en masse gran og enkelte kogler (også med neon) og lidt filtkugler. Og ja, jeg er en af de hedenske, der tænder alle lys hver dag - stik imod al god adventstradition... Men synes altså den er kedelig ellers ;)
 De små svampe står der faktisk også hele året, for jeg er vild med dem
 Men noget, der ikke hænger der hele året, er ungernes nissestrømper. Der ligger en lille gave i hver morgen til stor fornøjelse for både ungerne og os voksne der ser de overraskede ansigter hver morgen. Vi har ikke gjort så meget ud af selve nissefortællingen, for Harald er meget bange for nissen. Den første morgen kunne han slet ikke nyde sin gave, for han var meget skræmt af, at der havde været nogen . "Hvordan er han kommet ind?!".. Så ham snakker vi altså ikke så meget om;)
Med til julepynten her i hjemmet er selvfølgelig også nogle ting, som ungerne har lavet i deres respektive aktivitetscentre, og Eivind starter hver morgen med at smøre havregrød ud over spisebordet og splitte en køkkenrulle ad - så her er fest hver dag :)

Og så beklager jeg farverne på nogle af billederne - Blogger driller og giver nogle af dem nogle meget mærkelige farver/kontraster...


Etiketter: ,

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start