DIY: Hjemmelavede knapper

1/07/2013

DIY: Hjemmelavede knapper

Ja, det er jo egentlig ikke fordi det her nødvendigvis er så svært, at det overhovedet behøver en DIY, men på den anden side, så handler DIY's jo ligeså meget om at blive inspireret og få ideer til videreudvikling osv.

Jeg synes knapper er lidt dyre - man skal jo som oftest bruge nogle stykker, og hvis de samtidig med at være lidt specielle også gerne må være pæne (helst faktisk), så synes jeg det kan være svært at finde i almindelige stofbutikker. Og samtidig så synes jeg også, at hvis man har brugt laaaang tid på at strikke eller sy et eller andet, så kan det også være utilfredsstillende bare at kyle en kedelig knap i.
Så hvad gør knapsøgende kvinde? Hun laver dem da selv, nå! Det er ikke fordi jeg tror, at jeg er den første, der har fået den ide at lave knapper af fimo-ler/cernit, men igen - det handler jo om lige at huske på at man kan.

Her har jeg lavet knapper med tekstur i - kan bedst lide ensfarvede knapper tror jeg; alt efter hvad de er til selvfølgelig...

Du skal bruge: Fimo-ler eller cernit (jeg brugte cernit), en kagerulle, noget med den ønskede tekstur i; jeg brugte en hæklet underkops-serviet (ved ikke lige hvad det er egentlig) og en perleplade, proppen fra en tusch med den ønskede knappeomkreds (eller hvad du nu kan finde at stikke dine knapper ud med), en strikkepind (til at lave hullerne i knappen med)..

Her goes:


Start med at rulle din klump cernit ud i ønsket knaptykkelse


Læg dernæst dit cernit over det, det skal tage tryk fra og rul henover et par gange (uden for meget vægt så det ikke hænger fast eller gør knappen for tynd)

 Nu har du et stykke cernit med aftryk af det, du har valgt



Tag så hvad du har fundet til at trykke knapper ud med og tryk ud dér, hvor du synes du bedst kan lide mønsteret


 Nu har du en masse gajoler  knapper uden huller


Lav huller i med en strikkepind (eller en tandstik eller hvad du nu måtte have). Kør den gerne lidt rundt i mini-cirkler, så du er sikker på alt hullet er hele vejen igennem.

Bag dine knapper, lad dem køle af og brug! :)





Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start