Vis mig dit grej!

1/07/2014

Vis mig dit grej!

Jeg viser jo rigtig meget det, jeg strikker og hækler, så nu tænker jeg at det er på tide, at vise noget af det, jeg gør det med. Herunder ses min primære samling af hækle- og strikkepinde. Jeg har også en masse "løsdele" og selvfølgelig også alt muligt småtteri som nåle, maskemarkører, målebånd, omgangstællere und so weiter. 


For mig er godt udstyr det halve arbejde, og lad mig sige det sådan, at jeg gider ikke at strikke på de der "gammeldags" pinde - de grå, kolde, der kan bøje. De driller for mig og vil mig det ikke godt.  Da jeg lærte at strikke for 3,5 år siden, strikkede jeg et par sokker som det allerførste, og de blev strikket på strømpepinde (af den grå slags). Det var første og sidste gang, jeg gjorde det. Siden da har jeg svoret til rundpinde til alle projekter - lige fra strømper til ærmer og til ting, der skal strikkes frem og tilbage: Kun rundpinde. Min mor så åbenbart, på trods af mine tvivlsomme evner ud i sokkestrik dengang, alligevel et lys i mig, og købte umiddelbart efter jeg havde lært at strikke en gave til mig, som jeg har brugt flittigt siden: Mit Addi Click sæt:
 Med det sæt følger der pinde fra str. 3,5 - 10, og dertil wirer i 60, 80, 100 så man selv samler sine strikkepinde. Selve pindene er hule, så man varmer dem hurtigt op med hånden og de er en drøm at strikke med. Man kan få dem med forskellige typer pinde- mine er dem, der hedder "turbo" og er i metal, og det er klart dem, jeg foretrækker. Jeg har dog også nogle til sættet i bambus, men jeg synes ikke det glider lige så godt. Dog kommer det an på, hvad man strikker: Hvis man strikker med snoninger eller hulmønster er det omvendt meget rart, at det ikke glider af pinden;) Men strikker man bare ret og vrang og derudad, så er dem i metal at foretrække. Med til sættet følger på bedste tysk vis en broche, og der står i pakken at man kan "tage den på og møde andre strikkere i verden"; min mor og jeg har haft hysterisk grineflip over det flere gange - gerne fulgt op med Addis slogan "grenzenlossen strickspass", som vi synes er ret fantastisk. Når det så er sagt, så er jeg altså virkelig glad for mit sæt, og synes bestemt at det er grenzenlossen fedt at arbejde med. Selve wiren er meget blød, så det er intet problem f.eks. at strikke med magisk løkke, så man kan strikke ting, der i omkreds er mindre end wiren. Sættet kan købes både bestilt hjem fra Tyskland og i enkelte butikker her i DK - jeg har set det til mellem 550-800 kr., så det svinger lidt. Jeg har udover det, der følger med sættet også lidt ekstra wirer, pinde og diverse lir til sættet, men basissættet er mere end rigeligt til en start. Jeg ved at Knit Pro laver et sæt, der minder om, hvor man også selv sætter sammen, men jeg kan forstå på folk, at det har en tendens til at skilles ad, så man pludselig sidder med maskerne i skødet. Det sker ikke med det her, da det ikke skrues på som Knit Pros (og derfor kan skrue sig selv op, når det har fået nogle vrid gennem hånden) men klikkes sammen. Når alt kommer til alt er det måske et spørgsmål om smag:) Men lige meget hvad: vil du gerne rigtig i gang med det der strikkeri, så er pindene for mig afgørende. Jeg kan også anbefale Drops' rundpinde, som er de samme som Addis og også har den der bløde wire.
 Her er mit spritnye hæklesæt fra Knit Pro. Pindene er de samme som Knit Pros Soft grip-nåle, men er lavet i samarbejde med garnproducenten Lana Grossa og har til anledningen fået farve på. Jeg har lige fået det i julegave, så har endnu ikke nået at hækle mere end en krave på pind 4. Soft grip er virkelig rart, når man hækler i længere tid, og jeg glæder mig til at få rigtig gang i det.

 Mit andet hæklesæt er også fra Knit Pro, men er i træ. Det er virkelig et luksussæt og er så blødt og gennemført. Det er dog bedst til luftige ting; sjaler og sådan. Som det kan ses på billedet herunder, så er hovedet nemlig ikke særlig spidst i forhold til de andre nåle, så den har svært ved at komme ind i stramme masker. Derudover er indhakket ret dybt, så når den først er kommet ind, kræver det også lidt mere at komme ud igen. MEN de er lækre at have i hånden, og til f.eks. de halsedisser jeg lavede til julemarked, var de helt perfekte - alt afhænger af, hvad du skal lave.

Hvad hækler/strikker du med? Nogle præferencer eller ønsker til kommende gear?

Etiketter: ,

12 kommentarer:

Klokken 1/07/2014 , Blogger Unknown sagde ...

Jeg er lige begyndt at hækle og fik også et lækkert sæt knitpro hæklenåle i julegave :)

 
Klokken 1/07/2014 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Er du glad for dem? :)

 
Klokken 1/07/2014 , Blogger Karin Ea sagde ...

Det er nogle lækre sæt du har :-)
Jeg har knitpro rundpinde sæt med wire i træ ig jeg har aldrig været ud for de gik op - men jeg strammer dem også altid godt - og fra nu af vil jeg så stramme dem ekstra godt ;-)
Hvis jeg ikke allerede havde det sæt ville jeg helt sikkert i dag gå efter knitpros firkantede pinde cubic :-)
Bare nysgerrig med strikker du strømper på rundpinde - altså de der helt små nogle man kan få?

 
Klokken 1/07/2014 , Blogger Die HausFrau sagde ...

Wauw! Du går da virkelig ikke ned på udstyr! Det ser bare helt vildt fancy ud… Jeg ved ikke, hvorfor - men jeg er vant til de kolde grå pinde og nåle og de fungerer rigtig godt for mig. Men det er måske (højst sandsynligt), fordi jeg ikke har prøvet de fine fine ting, som du har. :)

 
Klokken 1/07/2014 , Blogger Christina sagde ...

Sikke en fin samling. Jeg bruger knitpro. Det er rigtigt at skruen kan løsne sig. Men det er kun når jeg er for doven til at rejse mig efter "strammenålen" - så bliver den der:) Jeg har til gengæld knækket et par stykker. Alt andet lige er det super rart at man kan bytte rundt og lade maske/projekter hvile, mens man bruger pindende på andre ting.
Hvordan går det med din Alfred? Jeg er igang med første ærme nu. Håber at være færdig til weekenden, men så skal jeg vist virkelig have turboen på:)

 
Klokken 1/08/2014 , Blogger Asli sagde ...

Sjov udfordring! Jeg tror også, jeg vil være med i den :-)

Og ja, godt grej betyder bare så meget. Det tog lidt tid, før jeg indså det, men nu er jeg helt med på den ;-)

 
Klokken 1/08/2014 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Ja- vil også se dit :D Men ja, det er bare sjovere, når tingene er lækre og virker og arbejder med en :)

 
Klokken 1/08/2014 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Jeg gik lidt død på Alfred- begik den kæmpe fejl at gå igang med noget andet også haha :D Men fik strikket lidt på den i går og skal nu til at lukke af for neden og så er det jo ærmetid - synes at den krop har været uendelig!!! tror ikke min er færdig til weekenden, men nu må vi se - nu presser du jo :-P

 
Klokken 1/08/2014 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Du skal klart prøve nogle gode pinde- så vil du mærke en kæmpe forskel :D Næste gang du skal købe pinde, så kan jeg anbefale drops' de er relativt billige, og så kan man altid bygge lige så stille ud :)

 
Klokken 1/08/2014 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Når jeg strikker strømper strikker jeg også emd lang wire- så laver jeg bare en magisk løkke (prøv at google det)... Det er lige så nemt :) og især fordi de jo er så bløde de wirer der er på...

 
Klokken 1/08/2014 , Blogger Karin Ea sagde ...

Det vil jeg helt sikkert gøre - tak for svar :-)

 
Klokken 1/17/2014 , Anonymous PIA sagde ...

Ja, jeg har også kun prøvet de grå. Egentlig fordi jeg altid skal bruge nye pinde på et obskurt tidspunkt, hvor kun føtex eller bilka har åben. Jyden i mig får aldrig investeret i det gode sæt - selvom jeg ofte tænker "NU skal det altså være - nyt lækkert udstyr". Dit lækre udstyr har i hvert fald sat ekstra skub til at det sker... glæder mig til at forsøge rundpind og løkke til strømper, som du beskriver i et svar. Kender det overhovedet ikke! men da jeg hader at strikke med strømpepinde laver jeg dem aldrig, så nu er tid til at kaste mig ud i strømper igen :) Tak for spændende indlæg! :)

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start