Eftermiddagsboller med dadler og hytteost

3/12/2014

Eftermiddagsboller med dadler og hytteost

Så gik der alligevel tre uger siden det sidste blogindlæg - som jeg allerede har skrevet her på bloggen, så har jeg været ved at skrive speciale, og det har selvfølgelig taget en del tid. Det er jeg ikke mere igang med - for nu er det nemlig afleveret! I torsdags kunne min specialemakker og jeg smide knap 200 sider på disken ude på KUA - sikke en fed følelse! Men pointen i forhold til det og bloggen er: Siden jeg afleverede specialet for seks dage siden har jeg været så uendeligt træt, så der bliver ikke lavet det store med pindene - strikker lidt på en cardigan og sådan, men ellers så går det trægt i disse dage. Der er flere der har spurgt, hvad jeg læser, og jeg læser (eller læste?! Hahaha :D) dansk med sidefag i film- og medievidenskab. Nu er specialet afleveret og vi venter på en karakter. Jeg starter job i midten af april, samme sted, hvor jeg er nu, bare i et vikariat i en anden stilling (for nu er jeg voksen og færdiguddannet), så lige nu står den faktisk bare på arbejdsdage, som jeg selv planlægger, og ellers bare en masse fri, hvor jeg lige får tømt hovedet og holder min dejlige drenge hjemme til nogle ekstra fridage. Det har været hårdt at være væk fra dem under alt det her skriveri - vi er taget i sommerhus min makker og jeg for at få helt ro, og siden jul har vi været af sted i tre dage fire gange... Så jeg savnede alle mine mænd, og det er rart nu at have en måned, hvor der kan være lidt tid til at være sammen.

I går var det Harald, der fik en fridag - han havde sidste dag til rytmik med sit børnehavehold, så forældrene var inviteret med i går formiddags. Det tog vi selvfølgelig til, men derefter tog vi bare hjem. Men altså - hvor kan man dog blive mor-stolt, når ens knap fire-årige tosser rundt på sådan et rytmikhold. Han er bare så stor og sej og klog og dejlig altså. F.eks. skulle alle børnene vælge et dyr, som de andre skulle være (på skift).. De andre valgte giraf, elefant, løve. Harald valgte... Grønlandshval :) Da alle i slaen så grinede (altså det der forbavsede grin) sagde han bare "jamen, det hedder den altså!" haha :) Harald er ret besat af hvaler og kan alle mulige slags og en masse fakta om dem; hvad de spiser, hvor de lever, hvor lange og gamle de bliver osv. osv... Skøre unge. Nå, det var lige lidt børnepral - han er en klog lille fyr.

Vi havde også tid til i går selvfølgelig at lege udenfor i det dejlige vejr, og så bagte vi boller og cookies, til de to andre kom hjem.

Vi bagte disse boller, som er rigtig gode til eftermiddagsbrug - lækre og søde og kan lige holde sulten standen indtil aftensmaden :) De er også gode fordi de holder sig friske længe, så man behøver ikke at være hjemmegående hausfrau for at servere dem til eftermiddagsteen;)

Du skal bruge (til ca. 16 stk.):

1 pakke gær
4 dl lunt vand
3 store spsk hottest (med top)

Udblød gæren i vand og hytteost

tilsæt så:

1 spsk salt
2 dl havregryn
8 friske dadler hakket i stykker (tørrede kan også bruges men tilsæt da også en tsk sukker til dejen)
1,5 dl rugmel
5 dl hvedemel
1 dl solsikkekerner

Rør dejen enten på røremaskine (og lad den da gerne røre i 10-15 minutter, så bliver de ekstragode) eller bare i hånden med en grydeske.

Lad hæve tildækket i en lille times tid.

Sæt bollerne på en plade med to spiseskeer, og lad dem efterhæve i en tyve minutters tid mens ovnen varmer op til 220 g. Når ovnen er klar sættes bollerne ind OG så kyler du 1 dl koldt vand i bunden af ovnen og lukker. Lad bollerne bage i 4 min og skru så ned til 200 g og bag videre i 10 minutters tid :)






2 kommentarer:

Klokken 3/13/2014 , Blogger Christina (Carla og krudtuglen) sagde ...

Gyldent øjeblik med Harald og grønlandshvalen - hvor er det godt! :-) Bollerne ser lækre ud.
K.h.
Christina

 
Klokken 3/27/2014 , Blogger A + K = ♥ sagde ...

Årh, de lyder gode med dadler i, kunne forestille mig at smålune og så med ost... uhm <3

- Anne

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start