Mini-mosteriet

10/19/2013

Mini-mosteriet

Mon ikke rigtig mange af os har en lille Frank "Bonderøven"-selvforsynings-drøm? Der er ikke noget mere tilfredsstillende end at lave noget fra bunden og bruge og nyde det bagefter: Det er en af grundene  til at jeg også er vild med at lave mad, strikke, sy osv.: At noget bliver til mellem hænderne på en er bare fedt. Endnu federe er det, hvis man samtidig synes, at der bliver brugt noget, der ellers ville gå til spilde. I mine forældres have bugner træer og buske lige nu af de sidste rester af frugt: Æblerne ligger ud over græsplænen og vindruerne hænger i tykke klaser: Meget mere, end man kan nå at spise. Så hvad gør man så? Man presser da saften ud af og laver most af hele baduljen! Så her i ferien har vi: Min søster, far og jeg, samlet, plukket, vasket og mostet lidt over 20 liter. Vi har lavet æblemost, druesaft og drue/ribs. Og ja - det er jo ikke så tit at der kommer billeder af mig på bloggen- det hænger nok egentlig mest sammen med, at det for det meste er mig der tager billederne. Men her er da lidt ;)









Og ja - nu er frosten så derude her til morgen, så det var godt at vi fik gjort det :)


8 kommentarer:

Klokken 10/19/2013 , Blogger Camilla sagde ...

Fantastiske billeder!! Man kan næsten smage den saft :)

 
Klokken 10/19/2013 , Blogger Arlianas sagde ...

Jeg fik en gele lavet på vindruer den anden dag - Den smagte helt fantastisk

 
Klokken 10/20/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

mmmh det lyder også lækkert! Vidste slet ikke at man kunne lave gele af det - min mor har lavet æbelgele: også godt! :)

 
Klokken 10/20/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Det smager lige så lækkert som det ser ud :)

 
Klokken 10/21/2013 , Blogger Unknown sagde ...

Ja det er nogle fantastiske billeder med så meget stemning. Husker udmærket dine forældres bugnende have. Må være så dejligt med den most. Har selv lige lavet syltetøj af havtorn, jeg har plukket på Flakfortet. Ligner sommersol på glas.
Så hyggeligt at følge med på din blok.

 
Klokken 10/23/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Tak Annegrete- det er også hyggeligt at du følger med :)

 
Klokken 11/06/2013 , Blogger Avi sagde ...

Mmm hvor ser det lækkert ud! Jeg prøvede for første gang i sidste uge at lave most selv med sådan en presser som man kan se på dine billeder, og hold op hvor smagte det godt - på sådan en god, fyldig og livsbekræftende måde! Ville ønske, vi havde plads til en presser på vores altan på femte sal ;D skønne billeder!

 
Klokken 11/06/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Ja det er bare så lækkert :) jeg nyder også at komme ud og få græs under fødderne - vi bor også selv i lejlighed, så her er heller ikke lige plads til sådan en haha :)

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start